Paulilla on asiaa – Täyttääkö Blox Car DriveNow:n markkina-aukon?

DriveNow ilmoitti tammikuussa lopettavansa toimintansa Suomessa. Syy oli yksinkertainen, sillä bisnes ei ollut kannattavaa. Suomalaisilla, kuten koko muulla maailmalla, on valtava tarve keksiä uusia ratkaisumalleja vastuullisemman ja luonnolle terveellisemmän liikkumisen puolesta. Kysymys kuuluukin, täyttääkö Blox Car DriveNow:n markkina-aukon?

DriveNow ilmoitti tammikuussa lopettavansa toimintansa Suomessa.

DriveNow on tehnyt kunnia-arvoisen työn yhteiskäyttöautoilun puolesta Suomessa. Kiitos siitä kuuluu myös OP:lle ja Sonja Heikkilälle, jotka joutuivat OP:n uuden strategisen linjauksen takia luopumaan DriveNow palvelusta jo viime vuonna. Palvelun työ jatkuu yhteiskäyttöautoilun puolesta kuitenkin isosti yhteisyrityksessä Daimlerin kanssa. ShareNow nimen alla liikkuvaan uuteen palveluun yhtiöt sijoittivat yhteensä liki miljardi euroa toissa vuonna. 

Suomea povattiin jo muutama vuosi sitten kansainvälisessä lehdistössä liikenteen uusien palvelujen kehdoksi.

Itse asiassa Suomea povattiin jo muutama vuosi sitten kansainvälisessä lehdistössä liikenteen uusien palvelujen kehdoksi. Täällä on muun muassa hallitusohjelma ja lainsäädäntö, jotka tukevat kehitystä. Lisäksi täällä on useita lupaavia suomalaisia start-up yrityksiä, joilla on potentiaalia kasvaa kansainvälisiksi toimijoiksi.

Ei tarvita muuta kuin pari vakio käyttäjää, joille auton lainaaminen on fiksumpaa kuin esimerkiksi kakkosauton omistaminen.

Yksi niistä, eli Blox Car, poikkeaa edukseen yhteiskäyttö-palveluiden keskuudessa Suomessa. Siinä yksityiset ihmiset listaavat omia autojaan toisille vuokrattavaksi silloin kuin he eivät itse niitä käytä. Vaikka auto olisikin “jatkuvassa käytössä”, niin se seisoo 95 prosenttia ajasta tai 23 tuntia vuorokaudessa kuitenkin käyttämättömänä omien ajojen välissä. Yksi monista syistä, miksi tämä malli poikkeaa edukseen on siinä että vertaisvuokrausmalli toimii missä päin tahansa, myös haja-asutus alueilla. Ei tarvita muuta kuin pari vakiokäyttäjää, joille auton lainaaminen on fiksumpaa kuin esimerkiksi kakkosauton omistaminen. Myös se että 70 prosenttia vuokratuloista menee auton omistajalle tai haltijalle tekee tästä ainutlaatuisen tavan säästää sekä luontoa että vähentää auton omistamisen kustannuksia

Miten tämä säästää luontoa?

Noin 30 prosenttia auton elinkaaren päästöistä tulee auton valmistuksesta ja kierrätyksestä. Koska Blox Car hyödyntää olemassa olevat autot tehokkaammin, säästyy iso kasa CO2-päästöjä. Meillä suomalaisilla olisi siis mahdollisuus kannustaa itseämme yhteiskäyttöautoiluun ja ansaita sillä itse sekä euroja että mahdollisuuden pienentää hiilijalanjälkeä. Harvoin on tarjolla liiketaloudellinen malli, jossa tavalliset auton omistajat voivat kantaa oman kortensa ”ilmastokekoon” ja samalla hyötyä siitä taloudellisesti. Täyttääkö Blox Car DriveNow:n markkina-aukon?

Kirjoittaja on Blox Car -palvelun perustaja, joka on uurastanut jakamistalouden puolesta jo yli 20 vuotta. Blox Car työllistää kahdeksan henkilöä, ja on välittänyt yli kymmeniä tuhansia yksityisten välisiä vuokrauksia ympäri Suomea. Blox Car sai myös yli sata uutta piensijoittajaa viime syksyn joukkorahoituksessa.

Täyttääkö Blox Car DriveNowin markkina-aukon
Paul Nyberg

Siirry takaisin käyttämään Blox Car -palvelua.
Takaisin palveluun
87 Shares
Share via
Copy link