Auton omistaja taloyhtiössä – oman auton jakaminen yleistyy nopeasti asukkaiden keskuudessa

Yksityisautoilun kallistuminen on ollut polttava puheenaihe viime kuukausien Suomessa. Kritiikin keskiössä on polttoaineen kallis hinta, pysäköintipaikkojen puute ja pysäköinnin kallistuminen. Tiukkaan asutulla alueella voi olla hankalaa olla auton omistaja taloyhtiössä.

Seuraavina vuosina on tulossa merkittäviä muutoksia kaupunkien pysäköinnin ratkaisuihin ja -hintoihin. Odotuksena on että asukaspysäköinti kantakaupungissa kallistuu nykyisestä 30 eurosta kuukaudessa kolminkertaisesti, eli 90 euroon per kuukausi, vuoteen 2029 mennessä. Myös kadunvarsi-paikkojen tuntihinnoittelu tulee kallistumaan huomattavasti.

Samalla kun pysäköintipaikkojen ylläpidosta pyritään tekemään kannattavampaa, myös polttoaineen hinta nousee kovaa vauhtia.

Autoilun kallistumiseen vaikuttavia muutoksia ovat väestömäärän kasvu, kantakaupungin laajeneminen, kestävien liikkumismuotojen suosiminen, ilmastotavoitteet, liikkumisen ja liikenteen digitalisoituminen, jakamistalouden kasvu, liikenteen sähköistyminen, etätyön yleistyminen ja uusien liikkumispalvelujen tuleminen markkinoille.

Autot ja parkkipaikat tehokkaaseen käyttöön

Taloyhtiöiden asukkailla on yhä vähemmän mahdollisuuksia ylläpitää omaa ajoneuvoa, koska autopaikkojen määrät ovat pienet ja autoilun kokonaishinta todella suuri. Ratkaisu ongelmaan on suurien kulujen kattamisessa ja olemassa olevien autopaikkojen tehokkaassa käytössä.

“Autopaikkoja käytetään tehokkaasti, kun autoja käytetään tehokkaasti. Tarkoitan tällä sitä että useampi asukas voi saada autopaikan hyödyn itselleen, jos auto on asukkaiden yhteisessä käytössä”, kertoo Paul Nyberg BloxCarilta.

Tämän vuosikymmenen trendi on käyttää olemassa olevia resursseja tehokkaammin. Resursseja käytetään tehokkaammin muun muassa autojen yhteiskäytöllä. Yritykset, järjestöt ja taloyhtiöt puntaroi juuri tällä hetkellä erilaisia mahdollisuuksia hankkia yhteiskäyttöauto asukkaiden käyttöön. Taloyhtiön omat autot ovat kuitenkin kalliita ja ne vaativat sitoutumista itse taloyhtiöltä.

“Ei ole olemassa vain yhtä ja oikeaa tapaa hankkia yhteiskäyttöauto taloyhtiöön. Joskus on hyvä tilata taloyhtiöauto palvelun tarjoajalta, mutta siinä tapauksessa kallis satsaus tuo vain yhden yhteisessä käytössä olevan ajoneuvon taloyhtiöön. Taloyhtiön omistamassa autossa on etuja tottakai, mutta myös paljon kompastuskiviä. Sille pitäisi esimerkiksi varata oma uusi autopaikka”, Paul arvioi.

Auton omistaminen murroksessa – yksityishenkilö voi jakaa omaa autoa naapurille

Ajoneuvon omistaminen perinteiseen tapaan on kallista, mutta BloxCar tarjoaa mahdollisuuden tehdä autoilusta edullisempaa vuonna 2022.  Auton omistaja taloyhtiössä voi jakaa omaa ajoneuvoa palvelun avulla.

“Kuka tahansa asukas voi jakaa tai lainata omaa autoa naapureille. Ajokortilla tunnistautuneet käyttäjät, valmis maksujärjestelmä ja kalenterin hallinta tekee ajoneuvon jakamisesta helppoa ja turvallista omistajalle”, Paul jatkaa.

Kun yhteisessä käytössä olevan auton omistaa asukas, ei taloyhtiön tarvitse hankkia autopaikkaa kalliille yhteiskäyttöautolle, jonka se omistaa.

Seppo vuokraa omaa autoa naapureille – yli 6000 euron tulot kahdella autolla vuonna 2021

Yksityishenkilölle omistamisen kalliit kustannukset tekee ajoneuvon jakamisesta kiinnostavaa. Auton omistajat voi osallistua aloittamalla oman auton jakamisen naapureille vertaisvuokrauspalvelussa. BloxCar on kotimainen vertaisvuokrauspalvelu eli markkinapaikka autoilijoille, jotka haluavat jakaa omaa ajoneuvoa.

“Omistin aluksi yhden henkilö- ja pakettiauton, jotka maksoi minulle kuukaudessa useita satoja euroja huolto-, pysäköinti- ja vakuutusmaksuja. Käytin itse autoja melko vähän, vain pari kertaa viikossa, joten autoista luopuminen kävi mielessä. Päätin kuitenkin kokeilla ensin oman auton vuokraamista ja se lähti hyvin käyntiin”, Seppo kertoo ensimmäisistä kokemuksista BloxCarin palvelussa.

Seppo tienasi vuonna 2021 vuokratuloja yli 6000 euroa kahdella autolla. Kun tuloista miinustetaan autojen vakuutusmaksut, verot, huoltokustannukset ja muun muassa pysäköinnin kulut, ei auton omistajalle eli Sepolle jää juuri voittoja käteen.

“Tarvitsen autoja kuitenkin sen verran paljon, että lainaamalla niitä, minun on kannattavaa pitää autot itselläni. Minulle jakaminen on siis paras vaihtoehto, vaikka siitä ei jää vuodessa montaa sataa euroa viivan päälle. Voisin nostaa hintoja tottakai ylöspäin, mutta minulle ne voitot ei ole niin tärkeitä. Kunhan saan omasta autoilusta edullisempaa ja pääsen auttamaan muita”, Seppo päättää.

Lue lisää:

Yhteenveto

  • Autoilun kulttuuri on murroksessa.
  • Jakamistalous tämän vuosikymmenen trendi.
  • BloxCar on vuonna 2015 perustettu vertaisvuokrauspalvelu, joka tarjoaa markkinapaikan auton turvalliseen jakamiseen.
  • Kotimainen yritys, joka pyrkii tekemään autoilusta edullisempaa.

BloxCar taloyhtiölle

  • 20% palvelumaksu vuokratulosta (normaalisti 30%)
  • Asiantuntija-apu 
    • Opastus palvelun käyttöön
    • Autoilijoiden ohjeistaminen asianmukaiseen toimintaan
    • Yhteyshenkilö
  • Autoilijoiden muut edut, esimerkiksi autopesuihin.
  • Taloyhtiölle kolmen kuukauden testijakso ilman kuluja. Testijakson jälkeen 79,90 €/kk

Lisätietoja taloyhtiölle osoitteesta contact@bloxcar.fi

Siirry takaisin käyttämään Blox Car -palvelua.
Takaisin palveluun
Share via
Copy link
Powered by Social Snap